Strona 1 z 6

Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 11 marca 2012, 01:24
autor: vokal
Montaż obsługi tempomatu w Sorento 2,5 CRDi przed FL polega na połączeniu kilku pinów ECU z pinami włącznika i pinami przełącznika zespolonego kierownicy, tzw. sterowania tempomatem.
Nie będę się zbytnio rozpisywał, bo opisano to już w wielu wątkach.
Np:
1. http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=39&t=2032
2. http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=28&t=4231

Przed przystąpieniem do montażu należy sprawdzić wersję ECU naszego auta.
Opisywany montaż przeznaczony jest do aut z ECU w wersji 39100-4Axxx.

Obrazek

Ponieważ nie miałem miejsca na włącznik CRUISE w standardowym przełączniku napędów ze względu na przełącznik ALSEL-a postanowiłem włącznik tempomatu umieścić na kolumnie kierownicy, przed licznikiem.
W związku z powyższym trzeba było zrewidować schemat elektryczny, który po analizie wygląda jak poniżej:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć


Lokalizacje kostek, do których będziemy się wpinać:

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Do podpięcia tempomatu w moim przypadku musiałem wymienić kierownicę na taką z przełącznikiem zespolonym tempomatu:

Obrazek


Następnie trzeba przygotować wiązkę do położenia instalacji:

Obrazek


Następnie przygotowaną wiązkę przeciągamy na drugą stronę auta.
Potem przyglądamy się kostkom X-10 i X-11, gdzie mamy wpiąć się w instalację.

X-10 (przewody G i G/B):

Obrazek


X-11 (przewód L/B):

Obrazek


Po wpięciu się w obie kostki znajdujące się po prawej stronie auta przechodzimy na stronę lewą.
Odszukujemy kostkę włącznika tempomatu (B-15) i przewód, do którego mamy się wlutować (G/O):

Obrazek


Teraz przystępujemy do podłączenia czarnego przewodu do kostki X-09 (pin #2):

Obrazek


Po wyprowadzeniu przewodów nasza wiązka wygląda tak:

Obrazek


Teraz wyszukujemy dobre miejsce do instalacji włącznika CRUISE.
W moim przypadku dobry miejscem okazała się wolna przestrzeń w kolumnie kierownicy:

Obrazek


Po przygotowaniu otworu w obudowie kolumny kierownicy i zamontowaniu włącznika….

Obrazek

Obrazek


….. przystępujemy do podpięcia przewodów do przełącznika zespolonego w kostce pod kierownicą:

Obrazek


Po podłączeniu wszystkiego, złożeniu osłony kolumny kierowniczej i uruchomieniu zapłonu oraz wciśnięciu włącznika CRUISE oczom naszym ukazuje się widok:

Obrazek


Po włączeniu silnika, włączeniu trybu CRUISE i rozpoczęciu jazdy z prędkością powyżej 42 km/h oraz naciśnięciu przycisku SET/COAST, a także odjęciu nogi z pedału gazu auto powinno poruszać się ze stałą prędkością.
Po naciśnięciu przycisku RES/ACCEL auto powinno zacząć przyśpieszać.
Po naciśnięciu przycisku SET/COAST auto powinno zacząć zwalniać.
Każdorazowe naciśnięcie w/w przycisków powoduje odpowiednio przyśpieszenie i zwolnienie auta o 2,5 km/h.
W przypadku naciśnięcia przycisku CANCEL, auto powinno zacząć zwalniać jak po odjęciu nogi z gazu.
W przypadku jednoczesnego wciśnięcia przycisków RES/ACCEL i SET/COAST tryb CRUISE zostaje wyłączony, jak w przypadku ponownego naciśnięcia przycisku CRUISE.
W czasie jazdy na ustawieniach tempomatu i wciśnięciu hamulca, ustawienia tempomatu się kasują i silnik zaczyna pracować jakby ustawienia tempomatu zostały anulowane poprzez przycisk CANCEL.
To samo dzieje się w przypadku naciśnięcia pedału sprzęgła w przypadku skrzyni M/T.
W czasie jazdy na ustawieniach tempomatu naciśnięcie i przytrzymanie przycisku RES/ACCEL powoduje zwiększanie ustawionej prędkości tempomatu, a co za tym idzie przyśpieszanie auta do czasu zwolnienia klawisza. Naciśnięcie zaś i przytrzymanie przycisku SET/COAST powoduje zmniejszanie prędkości ustawionej na tempomacie, czyli zwalnianie auta do czasu zwolnienia klawisza.
W czasie jazdy bez sterowania silnikiem przez tempomat naciśnięcie przycisku SET/COAST powoduje ustawienie poruszania się ze stałą prędkością aktualnie poruszającego się auta.
W czasie jazdy bez sterowania silnikiem przez tempomat naciśnięcie przycisku RES/ACCEL powoduje powrót do ostatnio ustawionej na tempomacie prędkości."


Nie odpowiadam w żadnym stopniu za skutki zainstalowania, obsługi i użytkowania urządzenia.

Więcej: viewtopic.php?f=67&t=5563

Montaż tempomatu - by vokal - omówienie

: niedziela, 11 marca 2012, 07:17
autor: Wojtas_vic
vokal pisze:Montaż obsługi tempomatu w Sorento 2,5 CRDi przed FL polega na połączeniu kilku pinów ECU z pinami włącznika i pinami przełącznika zespolonego kierownicy, tzw. sterowania tempomatem.....



Brawo :oklaski dobra robota, ja tempomat mam zamontowany fabrycznie...przymierzam się do domotania webasto.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 11 marca 2012, 19:13
autor: alkrak
Przyznam, że chciałem się doczepić i jakieś słowa krytyki zamieścić pod adresem Vokala, ale
nie jest to takie proste w przypadku tego montażu.
Czyli z czystym sumieniem mogę Ci pogratulować.
Jestem pełen uznania, bo wiem od czego zaczynałeś w elektryce.
Można wymienić tylko mało istotne drobiazgi, bo nie ma potrzeby wymieniać całej kierownicy, aby zamontować
tempomat; wystarczy istniejącą wyposażyć w przełącznik.
Przy przełączniku, na obudowie kolumny kierownicy, należało dać sztywne (przyklejone od spodu do obudowy)
złącze 2 - pinowe.

Wiem, że miałeś wątpliwości, co do kolorów przewodów i dlatego załączam schemat złącz X-10 i X-11
dla rocznika 2003.

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 11 marca 2012, 19:19
autor: cyber_human
Szacuneczek. Duża determinacja i konsekwencja. Świetna robota!

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 11 marca 2012, 19:56
autor: Projector
Gratuluje ja od roku staram się to zrobić ale brak mi odwagi do grzebania przy komputerze, może kiedyś zwrócę się do Vocala o asystę, ile czasu potrzebowałeś na grzebanie przy montażu?

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 11 marca 2012, 20:14
autor: prtro
Vokal gratulacje, mnie osobiście tylko nie odpowiada umiejscowienie włącznika tempomatu, ale kupa dobrej roboty.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: poniedziałek, 12 marca 2012, 07:53
autor: jumper1
No vokal gratulacje. To można powiedzieć że z elektryki to już "domotałeś' wszystko co było w sorento do doposażenia.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: poniedziałek, 12 marca 2012, 09:38
autor: vokal
Jeśli chodzi o montaż, to sam mam do siebie zastrzeżenia.
Chodzi o pociągnięcie przewodu od wtyczki oryginalnego włącznika.
Mogłem to rozwiązać lepiej. Zamiast wlutowywać się w przewód zielono-pomarańczowy w okolicach wtyczki oryginalnego włącznika mogłem wpiąć się w pin nr 17 kostki X-27 znajdującej się pomiędzy kostkami X10 i X-11 i pociągnąć ten przewód prosto do włącznika w kolumnie kierownicy.

Co do przełącznika starowania tempomatem, to niestety nie mogłem tylko włożyć samego przełącznika, gdyż srebrne plastiki w mojej kierownicy nie miały mocowań do tego przełącznika.
Od tomka338 kupiłem kierownicę, w której plastiki miały fabryczne mocowania do sterowania AUDIO i CRUISE. Wystarczyło wymienić same plastiki, ale ich też nigdzie nie można dostać :29

Jeśli chodzi o wtyczkę, to w moim TIS-ie kolory pinów są oznaczone inaczej.

Sam montaż zajmuje 30 min, ale do tego dochodzi demontaż tapicerki, składanie wiązki i wyprawa do sklepu po brakujący rezystor ;) W sumie wszystko rozłożyło się w czasie na ok 4 godziny.

Domotałem już wszystko, czego mi brakowało, poza sterowaniem webasta.
Ale o tym już wkrótce w innym wątku o moich bojach z tym tematem :)

-- 12 marca 2012, o 14:05 --

Co do kostki przyłączeniowej do włącznika tempomatu, to rzeczywiście bardzo dobra rada. Może w wolnej chwili jeszcze to przerobię.

Inne profesjonalne porady są również bardzo wskazane :)

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: środa, 14 marca 2012, 17:54
autor: Titel
dobra robota Vokal

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 3 lutego 2013, 21:03
autor: Sp0nsor
a w woli doboru kierownicy. Czy kierownica po liftowa pasowałaby do Sori przed liftem. konkretnie chodzi mi o kierownice z tempomatem i przyciskiem CRUISE na kierownicy(NO-OFF)



czy w tej kierownicy są wsterowaniu tempomatem 3 kabelki zgodnie ze schematem wyżej.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: niedziela, 3 lutego 2013, 21:16
autor: alkrak
Sp0nsor pisze:a w woli doboru kierownicy. Czy kierownica po liftowa pasowałaby do Sori przed liftem. konkretnie chodzi mi o kierownice z tempomatem i przyciskiem CRUISE na kierownicy(NO-OFF)
czy w tej kierownicy są wsterowaniu tempomatem 3 kabelki zgodnie ze schematem wyżej.


Obawiam się, że nie będzie pasować, a nawet jestem prawie pewny, że nie.
Mam gdzieś zdjęcia zdjętej kierownicy poliftowej i przełącznika tempomatu.
Jeżeli jesteś zainteresowany, to pisz PW.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: poniedziałek, 4 lutego 2013, 09:13
autor: alkrak
Beata pisze:Kierownica po lifcie na 100% nie pasuje do przedliftowego sorento :idn:
Jeśli dobrze pamiętam, to Piotr tego doświadczył :kwink:


Piotr doświadczył tego, że kierownica przed liftem nie pasuje do auta poliftowego.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: poniedziałek, 4 lutego 2013, 18:11
autor: Sp0nsor
no to juz jedna kwestia rozwiązana
a teraz kolejna czy w mojej kierownicy mogę przełożyć tylko tempomat z innej tez przedliftowej, bo znalazlem kierownice z tempomatem przed liftową ale nie skórę a jakoś przyzwyczajony jestem do mojej starej i chciałbym tylko załóżyć przyciski tempomatu a nie całą kierownicę.
alkrak dzieki za foto przydadzą się.

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: poniedziałek, 4 lutego 2013, 23:14
autor: vokal
Sp0nsor pisze:....czy w mojej kierownicy mogę przełożyć tylko tempomat z innej tez przedliftowej, ....


Przyciski będą pasować pod warunkiem, że plastiki w Twojej kierownicy mają wsporniki do przymocowania przełącznika tempomatu.
Moja stara kierownica nie miała, więc musiałem zakupić drugą.

Bez wsporników w plastikach pewnie też da się przełącznik przymocować, ale trzeba by jakoś go przykleić, albo... wena twórcza.

Wsporniki te są zaznaczone na poniższym zdjęciu:

Obrazek

Re: Montaż tempomatu - by vokal

: piątek, 8 lutego 2013, 07:38
autor: Sp0nsor
No więc zainstalowałem tempo zgodnie ze schematem vokal'a, i..... po włączeniu moim oczom ukazała się lampka CRUISE na desce, więc już myślałem huraa. Ale okazało się , że nie działa mi sterowanie w kierownicy :( i tu moje pytanie: mam komputer 39100-4A810, z tego co pamiętam. czy może być w nim jakaś blokada? sprawdzałem kable i mam cały czas na nich zwarcie ( na tych zielonych w kostce X-10), gdzie one idą dalej? Czy może prosto do ECU bo tak wynika ze schematu? Jak tak to może ma ktoś schemat kostki B-01.